Als Agile Coach heb ik veel te maken met het krijgen en geven van feedback. Vorige week had ik een interessant inzicht tijdens een training over “Coaching Agile Teams”. Daar werd gesproken over de engelse term Impact-Feedback. Impact-Feedback bestaat uit 3 stappen:
- Schetsen van context
- Geobserveerd gedrag
- De impact, die het op jou zelf heeft
Deze lijkt erg veel op de Ik-boodschap die ik jaren geleden bij sociale vaardigheidstrainingen heb geleerd. Feedback in de vorm van de Ik-boodschap bestaat uit 4 stappen:
- Schetsen van context
- Geobserveerd gedrag
- De impact, die het op jou zelf heeft
- Suggestie ter verbetering
Het verschil is de laatste stap van de Ik-boodschap, die ontbreekt bij Impact feedback, nl de Suggestie ter verbetering.
Je zou mij bijvoorbeeld de volgende Ik-boodschap kunnen geven:
Toen je me vroeg of ik het document had opgestuurd, voelde ik me aangevallen en boos. Ik zou willen dat je mijn toegezegde acties in de toekomst niet meer in twijfel trekt
Dus in dit voorbeeld vroeg ik je iets en dat maakte jou boos. Je vraagt me ook of ik je in de toekomst niet meer boos wil maken.
De grote vraag hierbij is of het gedrag van de ander de oorzaak van jouw boosheid is, of is het alleen een trigger. Een oorzaak kun je herkennen aan het feit dat het gedrag op iedereen dezelfde impact heeft. Als de impact (in dit voorbeeld: boosheid) niet bij iedereen optreedt, is het een trigger. Dit is in meer dan 95% van de situaties het geval. Als het alleen een trigger is, is jouw “Suggestie ter verbetering” voor mij dan wel zinvol?
Zonder oordeel en puur vanuit nieuwsgierigheid zou ik je de vraag kunnen stellen waarom je je aangevallen en boos voelt als ik je vraag of je iets gedaan hebt. Het zou voor jou erg interessant kunnen zijn om dat eens voor jezelf te onderzoeken.
Voel je nu ook de neiging om hier direct op te reageren? Is dat, omdat ik iets getriggerd heb ….
Paul Wijntjes is Agile Coach en trainer. Hij helpt bedrijven werkelijk Agile te zijn.